“Ik hoor vaak al aan de toon van hun geluiden hoe ze in hun vel zitten.”

De dag van… Jaap van Dijk

“Ik heb veel verschillende baantjes gehad. Van de bouw tot de beveiliging, pakketjes bezorgen, op kantoor, noem maar op. Mijn vrouw werkte al bij S&L Zorg, maar ik had helemaal niets met de zorg. Als ik haar afzette bij haar werk deed ik bij wijze van spreken de deuren van de auto dicht als ik cliënten zag.”

SenL-Zorg-icon-Medewerker

Jaap van Dijk

41 jaar

Cliëntbegeleider niveau 3

Woning 193 a-b

Door Silke van Dongen

“Op een gegeven moment wilde ik wat anders qua werk en ben ik gaan solliciteren op een functie bij SDW. Een bewuste keuze, maar nog wel onzeker over het feit of ik het echt leuk zou vinden. Daar ben ik aangenomen en het werk beviel heel goed. Ik ben een deeltijdopleiding gaan volgen en nu werk ik alweer zo’n tien jaar bij S&L Zorg. In het begin heb ik overal binnen de organisatie gewerkt, flex, woningen, buitenplekken, dagbesteding. Ik wilde eerst alles gezien hebben voor ik ergens vast ging werken.”

“Ik heb een tijd achterwacht gedraaid. Dat was de leukste functie denk ik, ondersteunen waar nodig. Toen hadden we ook veel direct contact met de afdeling Behandeling, de dag beginnen samen met een kop koffie. Dat is op de woning wel minder. Nu werk ik vast op de woning en draai ik hier alle soorten diensten, vroege dienst, late dienst en dagbesteding.”

Vroege dienst

07:15 – 14:30 uur

“Een dag kan heel druk beginnen op deze woning met mensen met moeilijk verstaanbaar gedrag. Soms gaat alles heel snel en soms redden we het niet voor 09.30 uur. Bij een vroege dienst houdt een medewerker een medicijnrondje en de ander haalt de eerste cliënten uit bed, er gaan er een paar in de douche. Douchen kost erg veel tijd en kan niet allemaal op dezelfde ochtend, dus dit doen we om en om, en sommigen in de avond. We ontbijten gezamenlijk en om 09.30 uur gaan de meeste cliënten naar dagbesteding. Op deze groep blijven er een aantal op de woning, daar blijf ik vaak bij. Ze helpen met de was, je maakt een wandeling, boodschappen opruimen, andere cliënten ophalen.”

Late dienst

15:00 – 22:00 uur

“Om 15.00 uur haalt de late dienst de cliënten op van dagbesteding. Daarna mogen alle cliënten iets voor zichzelf doen, net als jij thuis ook zou doen. Je eigen tijd indelen, met de nodige begeleiding. We proberen een rustige sfeer te creëren, zetten tv aan. Er gaan cliënten zwemmen, spelen en dat soort dingen. Tijdens een late dienst ben je continu bezig; verschonen, douchen, etc. Tussendoor eten we samen als groep. We proberen ook veel groepsmomenten te creëren en een prikkelende omgeving te bieden. Kijk maar naar onze themakast. Uiterlijk 21.30 uur ligt alles op bed hier, dagbesteding is vaak intensiever dan gedacht voor deze doelgroep. We ruimen alles op, rapporteren naar de Nachtdienst en dan zit de dienst erop.”

“193 a is mijn woning; vanaf het begin werk ik met deze groep cliënten. Het is een groep met moeilijk verstaanbaar gedrag en dat is erg interessant. Je moet iedere dag weer aan een cliënt aflezen hoe hij zich voelt en hoe de dag zal gaan verlopen. Wat willen ze wel, wat niet. Wanneer het nodig is, draai ik ook een dienst bij woning b, of pas heb ik nog een paar weken dagbesteding gedraaid omdat daar de nood hoog was. Die variatie is juist goed voor me. En ik ben graag heel de tijd bezig, ik ga pas zitten als ik thuis ben.“

“Ik zou nooit meer anders willen. Je bent zo direct met mensen bezig. Mensen zeggen vaak dat ik dankbaar werk heb, maar letterlijk dankjewel zeggen deze cliënten nooit. Ze bedanken me wel, maar op hun eigen manier. Ik zie dit terug in hun gemoedstoestand of als ze me bewust opzoeken. Kijk hoe Jan (hij woont op 193 a-b en is aanwezig in de woonkamer) bij mij komt zitten steeds; hij zoekt dan veiligheid en nabijheid bij mij. Je krijgt feeling met de cliënten. Hoewel we het moeilijk verstaanbaar gedrag noemen, hoor ik vaak al aan de toon van hun geluiden hoe ze in hun vel zitten, dat is mooi.”

“Het is gewoon heel fijn om te zien dat cliënten verder komen door jouw inzet. Als team hier op woning 193 a-b hebben we veel bereikt met deze cliënten, vooral op het gebied van middelen en maatregelen. Dat is iets waar wij voortdurend mee bezig zijn en dat is ook een punt wat het interessant maakt om met deze cliënten te werken. Geen dag is hier hetzelfde!”

Geplaatst op: 11 december 2015 14:41

Typ hier uw zoekopdracht

X