Volg ons
Search
Close this search box.

Werken in de flexpool

Driekwart jaar geleden sloegen SDW en S&L Zorg de handen ineen en werd de specialistische flexpool opgezet. In deze flexpool werken cliëntbegeleiders die gespecialiseerd en opgeleid zijn in het werken met mensen met een verstandelijke beperking met moeilijk verstaanbaar gedrag. Mandy Papjes, sinds november werkzaam in de specialistische flexpool, is razend enthousiast. “De diversiteit en uitdaging in de specialistische flexpool maakt het erg leuk.”

Mandy werkte voorheen in de gesloten jeugdzorg. De liefde bracht haar naar Roosendaal, waar ze op zoek ging naar een nieuwe baan. “Ik wilde graag iets met agressie en complexe zorg blijven doen. Mijn schoonzus wees me op de vacature van De Schans. Mijn oog viel op de vacature voor de specialistische flexpool bij SDW en S&L Zorg. Dat leek me wel wat. Het sollicitatiegesprek wat volgde met Karin en Roos was erg positief en het contact was leuk. Het feit dat je bij twee organisaties werkzaam bent sprak mij erg aan. Het gevoel zat zo goed dat ik besloot er helemaal voor te gaan.”

“Het gevoel zat zo goed dat ik besloot er helemaal voor te gaan.”

Zekerheid, vrijheid en diversiteit

De verdeling bij beide organisaties is fiftyfifty. Mandy werkt zowel 16 uur bij SDW als 16 uur bij S&L Zorg. “Ik vind het leuk om overal te staan, maar ik heb als flexer ook gewoon mijn vaste uren. Dit geeft veel zekerheid, want de organisaties zijn verplicht je deze uren te geven”. Als flexwerker is Mandy vrij om haar eigen weken in te delen. Mandy: “Bij De Schans word ik ingeroosterd op basis van mijn voorkeursdagen. Op basis van dit rooster ga ik mijn diensten bij S&L Zorg inplannen. Je hebt hier heel veel vrijheid in en kunt alle dagen vrij zijn die voor jou goed uitkomen”. Naast deze zekerheid en vrijheid vindt Mandy de diversiteit erg prettig. “Het is super afwisselend. Bij SDW werk ik op woonlocatie De Schans. Hier wonen jongeren met een licht verstandelijke beperking. Zij hebben vooral begrenzing nodig. Hier heb ik voornamelijk te maken met begrenzen, hechtingsstoornis en agressieregulatie problematiek. Bij S&L Zorg daarentegen werk ik veel meer met oudere cliënten. Bij hen is al grotendeels bekend welke aanpak noodzakelijk is. Dit brengt weer een hele andere manier van werken met zich mee. De combinatie van beiden werkt voor mij heel fijn”, aldus Mandy.

Een mooie uitdaging

In de specialistische flexpool werk je met mensen met een verstandelijke beperking met moeilijk verstaanbaar gedrag. Met name de complexiteit in deze cliëntgroep maakt het voor Mandy elke keer weer een mooie uitdaging. Mandy: “Je hebt de juiste kennis nodig om het complexe gedrag te signaleren en te begrijpen. Bij de ene cliënt dien je naar de kleine signalen, zoals hoofdbonken, te kijken terwijl bij de andere cliënt juist de verbale of fysieke weerstand heel veel kan zeggen. Het ligt hierbij ook echt aan de cliënt en de achtergrond. Tijdens de inwerkdiensten kom je achter deze achtergronden. Zodoende kan je moeilijk verstaanbaar gedrag beter signaleren en dit doorspelen naar de vaste begeleider. Je komt door middel van deze inwerkdiensten dus nooit op een woning te staan zonder te weten wat de achtergrond is van de cliënten. Op deze manier kan je echt van meerwaarde zijn.”

Reflectie en verantwoordelijkheid

Naast het kennen van de cliënten en hun achtergrond komt bij het werken in de specialistische flexpool ook een stuk reflectie en verantwoordelijkheid kijken. “Als er bijvoorbeeld iets aan de hand is ben jij diegene die aan de bel moet trekken. Er is niemand die jou daar in aanstuurt, want de verantwoordelijkheid ligt bij jezelf. Dit is heel anders dan in een team. Hier ben ik tijdens mijn opleiding HBO Pedagogiek ook echt in getraind. Dit is een van de redenen dat voor de specialistische flexpool een HBO opleiding vereist is”, vertelt Mandy. Naast een passende HBO opleiding heb je ook bepaalde competenties nodig om goed te kunnen functioneren in de specialistische flexpool. Mandy legt uit dat je moet openstaan voor zowel verzorgende en begeleidende werkzaamheden. Daarnaast moet je volgzaam zijn naar de behoefte van de locatie, waarin je kunt schikken naar het belang van de cliënt. Verder moet je feedback kunnen ontvangen en anderzijds ook geven. “En natuurlijk is het heel belangrijk dat je nieuwsgierig bent naar de redenen achter het gedrag van de cliënt”, aldus Mandy.

Ook leuk om te lezen!

Vorige
Volgende
Ga naar de inhoud